ذوالقرنین کیست؟ (2)
ذوالقرنین کیست؟(قسمت دوّم)
علی اکبر رائفی پور
برای دانلود صوت قسمت دوم اینجا کلیک کنید
بسم الله الرحمن الرحیم
ببینید خیلی این آیات پیچیدگی دارد و پر از سوال است. اول اینکه میگوید از تو در مورد ذوالقرنین میپرسند."یسئلونک عن ذی القرنین" از تو در مورد ذوالقرنین میپرسند. "قل ساتلوا علیکم منه ذکرا" . "ساتلوا" ، بگو بعدا به شما میگویم. یعنی وعده آینده میدهد. اما بلافاصله آیاتش را میآورد. خیلی عجیب است. یعنی با اینکه میگوید در آینده میگویم، اما بلافاصله آیاتش را میآورد. یک سری مباحث مطرح شد گفتند چون پیامبر نگفت ان شاءالله من جوابش را میدهم ماند برای 40 روز دیگر. خب اینها واقعا شان پیامبر را پایین آوردن است. یعنی خداوند متعال میخواهد شان پیامبرش را اینقدر پایین بیاورد، جلوی مشرکین و کفار پیامبر را خرد کند که چرا مثلا نگفتی ان شاءالله؟ خب این از شان پیامبر ما که اشرف مخلوقاته واقعا دور هست. یک خرده توی این مباحث دقت کنیم. گفت در آینده در مورد آن صحبت خواهم کرد یا تلاوت خواهم کرد."انا مکنا له فی الارض و آتیناه من کل شیء سببا".آیه بسیار عجیبی است. قدرتی را برای این ذوالقرنین مطرح میکند که برخی از پیامبران ندارند. میگوید ما به او تمکن در زمین را داده بودیم."فی الارض" و "وآتیناه" "به او داده بودیم" "من کل شیء سببا". یعنی سبب هر چیزی را به او داده بودیم. همه چیز را. هر چیزی که به ذهن شما برسد. "من کل شیء" استثنا ندارد. سبب همه چیز دست این آقای ذوالقرنین است.
خب این جناب ذوالقرنین که سبب همه امور در دست اوست و سبب همه چیز در دست اوست، از یکی از همین سببها استفاده میکند. "فاتبع سببا" "حتی اذا بلغ مغرب الشمس". به محل غروب خورشید میرسد.بنده در مورد این اقا بحث دارم.محل غروب خورشید کجاست؟ شما میتوانید روی کره زمین یک جایی را معرفی بفرمایید که محل غروب خورشید است؟ مغرب اصلا یعنی کجا؟ محل غروب. محل غروب یعنی از چه نظر؟ کره زمین همه جای آن گرد است و همه جای آن میتواند مغرب باشد. مگر ما در قرآن نداریم رب المشرقین و رب المغربین؟ رب المشارق و المغارب. اصلا ما این را معجزه قرآن اشاره میکنیم در مبحث فیزیک و زمین شناسی که خدا اشاره کرده که زمین یک شکلی دارد که پر از مشرق و و مغرب است که این در کره پیش میآید. از معجزات قرآن است. به مغرب شمس رسید یعنی چه؟ کجاست مغرب؟ الان آمریکا برای ما مغرب است. درست است؟ ژاپن برای ما مشرق است. اما خود ژاپن برای آمریکا مغرب است.
مطلب جالب این است که {آیه} میگوید اینجا خورشید را دید. "وجدها". "یافت آن را". آن چیست؟ خود خورشید است. یعنی این سفر اول اصل موضوع خود خورشید است که ببینیم خورشید کجا غروب میکند. بر مبنای اینکه کجا غروب کرد چه بلایی سر این خورشید آمد؟ بعد چه شد؟ چه مردمی را پیدا کرد؟ اصل خورشید است. آن را دید که غروب میکند در چشمه اب تیره ای."فی عین حمئه". برخی برای اینکه این را بتوانند در لجن فرو میرود و یا همچین چیزی ترجمه کنند، آمدند حتی لفظ قرائت قرآن را تغییر دادن و گفتند حمئه نبوده، حامیه بوده است. خب خیلی عجیب است واقعا. یعنی به خاطر این بحث و پیش انگاره ای که در ذهنشان هست قطعیش بکنند. در آنجا یک قومی را پیدا میکند. در زمانی که قوم را پیدا کرد، خیلی جالب است. اینجا خدا با ذوالقرنین صحبت میکند. "قلنا یا ذا القرنین". پس خدا هم با او صحبت می کرده است. به واسطه ای هم اشاره نمیشود. {مثلا} ما به این پیغمبر میگفتیم که به او بگوید. برخی برای اینکه بتوانند توجیه کنند ذوالقرنین چه طور حرف خدا را میشنیده است و اینقدر ارتباطات وسیعی داشته است، گفتند پیغمبری هم حتما با او بوده است. مثلا اسکندر بوده که خضر پیامبر با او میرفته است و وحی را میگرفته است.
پس خدا دارد با ذوالقرنین صحبت میکند. "قلنا یا ذا القرنین اما ان تعذب و اما ان تتخذ فیهم حسنا". دوست داری اینها را عذاب کن و دوست داری اینها را ببخش. عجب قدرتی دارد آقای ذوالقرنین! هم میتواند ببخشد و هم میتواند عذاب کند. یعنی قدرتی که حضرت یونس پیامبر ندارد. حضرت یونس یک اجتهاد غلط میکند برای امتش و خدا او را در شکم نهنگ میاندازد. اما اینجا {به ذوالقرنین} میگوید دست خودت است.دوست داری اینها را عذاب کن و دوست داری اینها را ببخش.به راستی مگر در محل غروب یا زمان غروب است؟ نمیدانیم که بر مبنای خورشید معرفی شده است. مگر قوم بدی آن جا وجود دارند که باید عذاب بشوند؟ بعد ببینیم چه میشود؟ "قال". ذوالقرنین گفت."اما من ظلم فسوف نعذبه". آن هایی که ظلم کردند ما در آینده عذابشان میکنیم. عجب! چرا همان جا عذاب نکرد؟ وعده چه داد؟ وعده سر خرمن داد به قولی. وعده آینده داد. خب همان جا عذابشان میکردی. نه! حالا بعدا عذابشان میکنیم. "ثم یرد الی ربه فیعذبه عذابا نکرا". بعد از عذاب ما تازه میرود آن دنیا هم یک دور دیگر عذابشان میکنند و کلا اگر من عذاب بکنم یا نکنم بالاخره عذاب الهی سر جایش هست یا نه؟ چرا ذوالقرنین همان جا عذاب نکرد؟ چرا ذوالقرنین عذاب خودش را در راستای عذاب الهی معرفی میکند؟ یعنی اگر ذوالقرنین عذاب کند، همان عذاب الهی است. یعنی انگار نماینده خدا روی زمین است.
- ۹۳/۱۲/۱۰