مجمع مهدویون

پاتوق بروبچه های دوره یک

مجمع مهدویون

پاتوق بروبچه های دوره یک

مسابقه چالش (شماره 2)

۹۳/۰۶/۳۰، ۰۸:۵۷ ب.ظ

سوال مختصر :

مگر نمی گوییم دین کاتالوگِ انسان است و می گوید که انسان اگر چطور زندگی کند سریعتر رشد می کند و مگر نمی گوییم اسلام دین مترقی است، یعنی پیشرفته و کامل ترین دین است و اینکه اگر به دستورات دین اسلام عمل کنیم هم دنیای خود را تامین کرده و هم آخرت!! پس چرا جهان غرب درحال حاضر گوی سبقت را از ما مسلمانان گرفته به سرعت پیشرفت کرده است ؟!
روزی تمدن اسلامی بزرگترین تمدن جهان بود ، اما چرا حالا کشور های اسلامی عموماً کشور های جهان سوم هستند؟!

سوال تقضیلی :

مسلمانان زمان نبی اکرم (ص) در سایه ی تعلیمات مترقّی اسلام به چنان رشد اجتماعی عظیمی دست یافتند که نه تنها خود را از بیابان گردی و زندگی بدوی نجات دادند بلکه توانستند در عرض مدّت بسیار کوتاهی سه تا از بزرگترین تمدّنها و امپراتوریهای آن روزگار ، یعنی تمدن ایران و مصر و روم را تحت تأثیر قرار داده ، تابع خود کنند. سرزمینهای مصر و فلسطین و لبنان و سوریّه که امروزه عرب زبان هستند سابقاً عرب نبودند. اینها تحت تأثیر اسلام نه تنها از تمدّن دیرینه ی خود دست شستند بلکه حتّی زبان خود را هم تغییر دادند. اکثر کسانی که تاریخ تمدّن نوشته اند به این رشد سریع مسلمین و تأثیرگذاری شگفت انگیز آن اذعان نموده و آن را از عجائب تاریخ دانسته اند.  دانشمندان مسلمان تا قرن هفت هجری دائماً در حال کشفهای تازه بودند. فلسفه را به اوج خود رساندند ، هندسه و ریاضیّات و مثلثات و موسیقی را به شدّت رشد داده متحوّل نمودند. نجوم یونانی را به چالش کشیده و نقد نمودند. در قرن چهارم هجری ابوسعید سجزی با قاطعیّت تمام مرکزیّت زمین را زیر سوال برد و از چرخش زمین به دور خورشید سخن گفت . ابوریحان بیرونی نیز اذعان نمود که در مرکزیّت خورشید تردید دارد. همچنین وی برای اوّلین بار محیط زمین را با روش ریاضی محاسبه نمود. اوّلین بیمارستانهای واقعی دنیا را مسلمین تاسیس نمودند که در آنها پزشکان در تخصّصهای مختلف چون روان پزشکی ، چشم پزشکی ، پزشکی عمومی و ...خدمت می کردند. در قرن هفتم هجری که غربیها غرق در جهل و ظلمت بودند پزشکان مسلمان در کشورهای اسلامی عمل جرّاحی چشم انجام می دادند. جابر بن حیّان برای اوّلین بار شیوه ی درست روش تجربه را در علم شیمی بنیان نهاد و رازی شیمی دان بزرگ مسلمان الکل را کشف و در پزشکی به کار برد. و ... این پیشرفتها که نه فقط توسّط مسلمین که عمدتاً توسّط عالمان دینی انجام می شد نشان می دهد که دینداری و توجّه به تعالیم اسلام باعث رشد بوده است. ابوعلی سینا ــ که کتابهای او بیش از چهار قرن در غرب تدریس می شد ــ ، ابوریحان بیرونی ، خیّام ، خواجه نصیرالدین طوسی ، شیخ بهایی ، ملاصدرا ، حسن ابن هیثم ، غیاث الدین جمشید کاشانی ، محمد ذکرایای رازی ، ابوالوفای بوزجانی و صدها دانشمند دیگر که باعث رشد علوم و پدران علوم کنونی هستند همگی در عین دانشمند بودن در علوم دنیایی ، عالم دینی نیز بوده اند.
امّا در غرب دین مسیحیّت که دینی ضدّ تعقّل است باعث رکود علمی بود. درست مصادف با پیشرفت شگرف مسلمین در دنیای اسلام در مغرب زمین عصر ظلمت و جهل و خفقان بود که از آن تعبیر به قرون وسطی می کنند. اما ...
اما چه شد که غرب با کنار گذاشتن اعتقادات خود و فاصله گرفتن حتی از دین مسیحیت کم کم گوی سبقت را از مسلمین گرفته و به پیشرفته ترین کشور های جهان مبدل شدند درحالی که مسلمانان عقب مانده و در حال حاضر عموماً جزء کشور های جهان سوم می باشند؟!
نقد به فرض سوال نیز وارد!!!
  • ۹۳/۰۶/۳۰
  • محمدرضا ذاکری

نظرات  (۹)

سلام
با یک مثال ساده به بررسی موضوع می پردازم.شما فرض کنید زندگی یک مسابقه رانندگی است که اسلام ماشینش BMW است و غرب پیکان ولی با شروع مسابقه غرب به راحتی ماشین خود را روشن می کند و جلو می زند و کسی که راننده BMW است چون بلد نیست ماشین را روشن کند پس با تمام امکانات ماشینش در همان ابتدا خط شروع مسابقه می ایستد و پیکان با سرعت کم خود کم کم خود را به خط پایان می رساند.
____________________________________________________
در رابطه با سوال دیگر که ما این همه داشنمد داشتیم ولی حالا اوضاع اسلام این چنین است باید پاسخ بدهم که اولا ما نباید این را فراموش کنیم که غربی ها علم دانشمندان ما را دزدیدند و کمی هم از اطلاعات خود اضافه کردند و توانستند پیشرفت کنند ولی کشور های اسلام با اینکه تمام این علوم را داشتند باز هم مثل مثال مسابقه ماشین سواری نتوانستند از این علوم استفاده لازم را بکنند و ثانیا به همان مقدار نیز اکتفا کردند.
سلام علیکم.
همان گونه که در قران کریم آمده ما اسلام اوردیم نه ایمان(خودم رو میگم) که اگر إیمان اورده بودیم الان .....
البته خودمون هم تنبلی کردیم که تا حالا عقب موندیم ولی نباید أمیدمون رو از دست بدیم   و باید تلاشمون رو بیشتر از قبل کنیم و إنشاالله که با لطف خدا مملکتمون مورد علاقه امام زمان (عج) قرار بگیره . وسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
  • احمدرضا لاچین
  • سلام

    به نظر من حقیر می تونه سه علت مهم داشته باشه :

    1- ما به طور کامل و در همه ی جنبه ها به دین عمل نمیکنیم و حکومت های ما کاملا اسلامی نیست زیرا ما فقط در جنبه های احکام و شاید اخلاق به دین و قرآن عمل میکنیم و در سایر جنبه های عملی به سراغ دین نمی رویم در حالی که دین اسلام و کتاب قرآن برنامه ی کاملی دارند که انسان در همه ی جنبه ها حتی جنبه علمی رشد کند و به کمال برسد و در قرآن به چندین موضوع علمی اشاره شده اما ما تازه الان و توسط غربی ها متوجه برخی معجزات قرآن شدیم.

    ----------------------------------------------

    2-جنگ های صلیبی که صدمات جبران ناپذیری را به مسلمانان زد و مسیحی ها علم و صنعت را از مسلمانان دزدیدند .

    ----------------------------------------------

    3-فرار مغز ها که دوستان به آن اشاره کردند و بسیاری از نخبه های ما به دلیل کمبود امکانات به آن سوی مرز ها رفتند.

    ---------------------------------------------

    ببخشید سرتان را درد آوردم

    یا علی

  • مهدی برازنده
  • بسم الرب الحسین

    سلام

    بله دین یک کاتالوگ کامل است اما زمانی باعث پیشرفت انسان میشود که اجرا شود اکثر افرادی را هم که نام برده اید افرادی با ایمان هستند

    تا قرن هفتم هجری هم کم و بیش اسلام اجرامیشده

    واگر دقت کنید پس از انقلاب اسلامی کشور ایران به شدت پیشرفت کرده است زیرا اسلام به مقداری اجرا شده

    ویک نکته این که من منظورم از اسلام (شیعه)است

    تا به حال هم حکومت شیعه به وجود نیامده که بخواهیم پیشرفتش را ببینیم در زمان حضرت علی(ع)هم حکومت تشیع در حال به وجودامدن بود 

    که نگذاشتند

    انشا ا...اجرا شدن دین اسلام را درحکومت بقیه ا...ببینیم وخود پیشرفت بشر را لمس کنیم

    یاعلی

  • پارسائیان (چگنی)
  • به نام خدا

    باسلام

    اسلام به ذات خود ندارد عیبی , هر عیبی که هست از مسلمانی ماست

    در رابطه با این موضوع باید اعتراف کرد که کشورهای غربی  دستورات دین ما را  عمل مینمایند  و ما تنها داعیه اسلام  و مسلمانی را داریم  و تنها به کلام حضرت امام باقر (ع) اشاره میکنم که  میفرمایند:

    ایمان اقرار  و عمل , اما اسلام اقرار , بدون عمل است

    شخص دیندار واقعی ضمن اقرار به اسلام به دستورات دین عمل مینماید و لی مسلمان اقرار به اسلام نموده است و گاهی مواقع مسلمان شناسنامه ای است و از پدر و مادر مسلمان تولد یافته است اما اسلام را با عمق وجود درک نکرده است.

    به امید ظهور حضرت مهدی (ع) و پیاده شدن اسلام واقعی

  • محمد نیک منش
  • سلام

     

    1-آنها برای کارها و هدفهایشان همت بسیار به خرج میدهند تلاش و کوشش فراوان می کنند و همه دست به دست هم میدهند تا زندگی شان را به رفاه و خوشبختی کامل رسانند و موفق ترند.

     

    2- اگر کمی بیشتر دقت کنیم می بینیم در کشورمان قواعد اسلام به طور کاملا وجود ندارد و نمی توان به راحتی آن را اسلامی خطاب کرد شاید اگر این مشکل حل شود کشور ما هم مثل آنها بتواند پیشرفت خوبی کند.


    3- یکی دیگر از دلایل پیشرفتشان ، رعایت نظم ، انضباط و قوانین و مقررات است که در کشور ما اینها رعایت نمیشوند.


    و در پایان آرزو میکنم هر چه زود تر این مشکلات حل شود و ما کشوری مدرن با فرهنگ و همچنین اسلامی داشته باشیم.

  • مهدی داوری
  • (در رابطه با نظر دوست خوبم لاچین)
    سلام
    شاید مورد 1 و 3 درست باشد ولی با مورد 2 کاملا مخالفم (با اینکه در سایت های فارسی درباره ی جنگ های صلیبی نوشته اند که صلیبیون علم را از مسلمانان دزدیدند).
    بگذار یک نگاه کوتاه به 9 جنگ صلیبی بیاندازیم.
    1-پیروزی صلیبیون
    2-پیروزی مسلمانان
    3-پیروزی مسلمانان
    4-به مسلمانان ربطی نداشت جنگ بین امپراطوری بیزانس و صلیبیون بود
    5-پیروزی مسلمانان
    6-پیروزی نداشت و جنگ به مذاکرات کشید
    7-پیروزی مسلمانان
    8-پیروزی نداشت و جنگ به مذاکرات کشید (مرگ لویی نهم)
    9-بدون پیروز و آتش بس 10 ساله بین صلیبیون و مسلمانان
    دقت کنید از این 9 جنگ صلیبی مسلمانان توانستند 4 جنگ را پیروز شوند پس باید خسارت اصلی را صلیبیون می دیدند نه مسلمانان و مبحث دوم که چرا مسلمانان با فتوحاتی که داشتند نتوانستند علوم حکومت هایی چون فرانسه-انگلیس-روم-بیزانس-پرتغال-دانمارک-لهستان-آلمان را بدست بیاورند ولی صلیبیون با پیروزی (به صورت کامل) تنها در یک جنگ صلیبی علم و صنعت مسلمانان را دزدیدند و باعث عقب ماندگی ما تا بدین لحظه شدند آیا این حرف منطقی است؟؟؟؟؟

    ببخشید که خیلی طولانی شد
  • فریبرز غلام نژاد
  • درباره ی این بحث مطلب زیاد است ولی چیزی که به طور کامل می توانم بگم این است که ما نتوانستیم اسلام را به طور کامل پیاده کنیم که حالا خواهان پیشرفت باشیم.
  • پویان اژدری
  •  بخشی از معارف قرآن معارفی است که اگر بشر خود به درستی تأمل کند آنها را درمی یابد، ولی چون مجال فکر کردن نمییابد، به سبب فرو رفتن در مادیات عموماً از آنها غفلت می ورزد، توجهش به آنها جلب نمی شود. از این رو این امکان وجود دارد که کسانی بدون آنکه مسلمان و پیرو قرآن باشند، با عمل کردن به این سنخ از معارف، از فواید و آثار مطلوب آن برخوردار گردند، و حال آنکه مسلمانان - با وجود این که این معارف در قرآن برایشان بیان گردیده - در اثر عمل نکردن به آنها از غافله عقب افتاده و غیر مسلمانان، در این زمینه گوی سبقت را از مسلمانان بربایند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی